Nog een week, en
dan is het Pasen. En we vieren nu al feest. Dat lijkt een beetje voorbarig. We
weten wat er nog te gebeuren staat. De komende week lezen we hoe Jezus geleden
heeft om daarna uit de dood op te staan. Dat maakt het feest vandaag dubbel. We
sluiten de viering vandaag daarom ook af met de bekende woorden: 'Heden
Hosanna, morgen kruisig hem!' Vandaag juichen de mensen bij de intocht van
Jezus in Jeruzalem. Maar de komende week zullen ze Barabbas verkiezen boven Jezus,
als Pilatus aan het volk vraagt wie hij vrij moet laten. En als Pilatus dan
vraagt wat hij dan moet doen met Jezus, antwoorden ze: Kruisig hem! Dat maakt
het feest van vandaag heel dubbel. Het is een feest met een rouwrandje. Dat
leverde dus nogal wat vragen op bij de basisschoolleerlingen van onze buren, de
Prins Bernhardschool.
In mijn
zoektocht naar aansluiting bij kinderen en jonge gezinnen ben ik maar eens gaan
kennismaken op de enige protestants-christelijke school die we nog hebben in
Tilburg. En voor ik het wist was ik betrokken bij de voorbereiding van de
Paasviering. Die paasviering houden ze, net als een kerstviering, elk jaar hier
in de kerk, dit jaar komende donderdagmiddag. Hoe bereid je nu met elkaar zo'n
viering voor op school, als een groot deel, zo niet het merendeel van de
kinderen, niet meer goed weet waar Pasen nu eigenlijk over gaat? Ook bij een
aantal leerkrachten merkte ik verlegenheid. Help ons eens op gang, was de
vraag. Toen hebben we eerst maar eens aan alle kinderen het paasverhaal
verteld. In de aula, met twee enthousiaste leerkrachten, waarvan er één lid is
van de Gereformeerd Vrijgemaakte Kerk en de ander aangestoken werd door ons
enthousiasme. En we hebben dat verhaal verteld en ik heb ze een opdracht
gegeven om in de klas uit te werken voor de paasviering.
Eerst blij, dan boos
Die presentatie
vroeg nog wel om wat meer kennismaking met mij en toelichting op het
paasverhaal in de klassen. Dus afgelopen maandag maakte ik een ronde in de
groepen 5 tot en met 8. In
drie van de vier klassen werd de volgende vraag gesteld die over de dubbelheid
van Palmpasen gaat:
Hoe kan het nu, dat de mensen eerst blij zijn met Jezus, en
daarna boos op hem zijn?Bevrijder
Ik stel die
vraag ook maar eens aan u. Hoe kan het dat de mensen eerst blij zijn met Jezus,
en daarna boos op hem zijn en hem weg willen hebben? Ik denk dat we met elkaar
in eerste instantie toch vooral erop uitkomen dat Jezus misschien niet de
koning en de bevrijder was die ze zich hadden voorgesteld. Zo'n man op een ezel
die zich niet verweert tegen beschuldigingen kan toch onmogelijk de sterke
leider zijn die we nodig hebben. En dan zijn er natuurlijk nog de Farizeeën en
schriftgeleerden en andere machthebbers, die bang waren dat ze hun macht en
daarmee hun grip op het volk zouden verliezen aan Jezus. 'Kijk maar, iedereen
loopt achter hem aan', zeggen ze in het Johannes-evangelie. Ligt het antwoord
op de vraag waarom de mensen na hun blijdschap Jezus weg willen hebben in de
sfeer van macht?
Het valt niet te
ontkennen dat er in het door de Romeinen bezette Israël spanning is. Ieder volk
wil vrij zijn, of probeert zo vrij mogelijk in de gegeven omstandigheden te
leven. Dat levert rebellie op, en collaboratie, meewerking, met de bezetter. En
als Jezus dan van jongs af aan, weten we uit Mattheüs, een koning wordt
genoemd, en de toenmalige koning Herodes zich al bedreigd voelde in zijn macht,
dan is het wel te begrijpen dat mensen over Jezus gaan denken als een bevrijder
van de onderdrukking door de Romeinen en als tegenstander van die Farizeeën en
schriftgeleerden die de status quo zo goed en zo kwaad als het gaat in hun
voordeel in stand proberen te houden.
Jezus' missie
Maar hebben we
daarmee het antwoord op de vraag? Dit antwoord is voor mij wat onbevredigend,
hoewel ik wel begrijp dat dit zeker aan de oppervlakte ook meespeelt. Maar wat
me niet bevredigt is dat dit nog zo weinig zegt over de missie van Jezus en de
missie van God. Wat had Jezus voor ogen, en wat God met Jezus' leven voor ogen?
En wat maakt dat die missie in eerste instantie, ondanks de blijdschap van mensen,
doodliep?
Nieuwe kans voor mensen
Het antwoord is
te vinden in wat we Jezus zien doen. Wat doet hij? Hij geneest zieken, hij eet
met tollenaars en zondaars. Hij gaat om met prostituees en overspelige vrouwen,
die ik voor de groep 8-ers maar omschreef als vrouwen die wel erg veel
vriendjes hebben. Ik vertelde aan ze over Zacheüs de tollenaar, die een deel
van de belastingen die hij inde in zijn eigen zak stak. En dat Jezus bij hem
wilde eten. En Zacheüs daarna zijn leven beterde. Jezus gelooft in een nieuwe
kans voor mensen. Bij Jezus ben je niet eens een dief altijd een dief.
Maar het gaat
nog verder, vertelde ik ze. Als een groep mannen een vrouw voor Jezus voeten
werpen, die wel erg veel vriendjes had, zeggen ze dat de wet van Mozes opdraagt
om deze vrouw te stenigen. Ze vragen aan hem: 'Meester, wat vindt u daarvan?'
En Jezus antwoordt dan: 'Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste
een steen naar haar werpen.' Wie nooit een fout heeft gemaakt, mag de eerste
steen werpen van Jezus, vertelde ik de leerlingen. 'Wie van jullie zou een
steen gooien?' Het was wel duidelijk voor ze dat iedereen wel eens iets fouts
doet. En dat daarom alle mannen wegliepen. Hierna zei Jezus tegen de vrouw:
'Heeft niemand u veroordeeld? Dan veroordeel ik u ook niet. Ga naar huis, en
zondig vanaf nu niet meer.'
Goed en fout door de war
Wat Jezus
daarmee liet zien, vertelde ik vervolgens, is dat goed en fout in ons allemaal
zit. Niet alleen in die vrouw, maar ook in die mannen. Én Jezus liet zien dat we
altijd opnieuw mogen beginnen bij God. Hij vergaf mensen. En dát was de steen
des aanstoots. Daarmee gooide hij de verdeling in goede en foute mensen door de
war. Tollenaars en vrouwen met wel erg veel vriendjes en andere zondaars waren
daarin slecht. En het zou nooit meer met ze goedkomen. Maar zieke mensen
hoorden daar ook bij. Die hadden vast wel iets verkeerds gedaan in hun leven.
En al deze mensen gaf Jezus niet alleen aandacht. Hij haalde ze er ook weer
bij. En ze maakten of kregen een nieuw begin. Ze werden vergeven. Mooi, zou je
denken. Maar het gooide wel de ordening in goede en foute mensen in war, die
lekker duidelijk is, en waardoor je niet over je eigen fouten hoeft na te
denken als je aan de 'goede' kant staat.
Waarom keerden
de mensen zich dan ineens tegen Jezus in de aanloop naar diens veroordeling en
kruisiging? Na de bezoeken op school had ik ook een gesprek met een aantal
ouderen in Residentie Molenwijck in Loon op Zand; enkele leden van onze
gemeente en andere protestanten. En een gemeentelid uit Waalwijk vertelde: zo
werken groepen mensen. Als die opgezet worden gaan ze allemaal mee. Maar wat
zouden de leiders van het volk dan gezegd hebben, dat ze ineens tegen Jezus
waren? Misschien wel dit: 'Als Jezus het voor het zeggen krijgt wordt het een
zooitje. Hij geeft zondaars, tollenaars, prostituees en zieken een tweede kans.
Terwijl wij ze zo netjes hadden opgeborgen, haalt hij ze weer naar voren en zet
ze midden in onze samenleving. Dat willen we toch niet?' Populisme, bespelen
van het volk, dat is het ja. Het is van alle tijden. Angst zaaien, dat onze
orde van de samenleving overhoop gegooid wordt.
Goed en fout niet tussen, maar in mensen
En de orde die
overhoop gegooid wordt is de ordelijke scheiding tussen goed en fout. En Jezus
leert: goed en fout is er niet tussen mensen, maar in onszelf. In ons allemaal.
Dat is nogal wat. Als je dat tot je door laat dringen, dan is dat geen fijne
boodschap. Het legt namelijk de nadruk op ons eigen falen en onze eigen
onvolkomenheden. En die gaan iets verder dan onhandigheidjes of wat lastige
karaktertrekjes. Nee, wíj maken er af en toe een zooitje van. Telkens weer. En
dat verwijt geven de leiders van het volk, en op hun voorspraak het hele volk,
aan Jezus. Als hij aan de macht komt wordt het een zooitje. Terwijl Jezus
alleen maar laat zien wat het is, inderdaad, een zooitje.
En door de
schuld op hem te laden denken wij er vanaf te zijn. En denken we weer terug te
kunnen naar de oude orde van goed en fout, waarin het altijd aan anderen ligt
en niet aan ons, en waarin mensen geen nieuwe kans verdienen. Zo gaan we de
Stille Week in. Dáár gaan we naartoe. Met oogkleppen op dit feest van
Palmpasen. En met versierde kruisen. De dubbelheid van het feest ten voeten uit
uitgebeeld. Versierde kruisen. Ze symboliseren een mooi maar ook ongemakkelijk
feest. Omdat het ons ook bepaalt bij het kruis. En dat kruis was er niet
geweest zonder ons. Omdat goed én fout allebei in ons zitten. Maar dat God het
daarbij niet wilde laten, is reden voor feest. Over een week. Eerst moet
gebeuren wat onvermijdelijk is in onze wereld: heden: Hosanna, morgen: kruisig
hem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten