In de dienst van 17 april maakten de oudste kinderen van de basiscatechese hun overstap naar het jongerenwerk. Zoals ze na de basisschool ook naar de middelbare school gaan. Daar krijgen ze veel meer keuzevrijheid én verantwoordelijkheid. Wat kies jij? En hoe?
Wat is het
grootste verschil tussen de basisschool en de middelbare school? De jongeren
van de basiscatechese vertelden enthousiast over de musicals waar ze mee bezig
zijn of mee bezig gaan, het kamp dat eraan komt, en natuurlijk: de nieuwe
middelbare school waar ze naartoe gaan.
En wat zal er
nou anders zijn als je naar de middelbare school gaat? Je moet zelf je rooster in
de gaten houden, wanneer je op school moet zijn. Je moet zelf zorgen dat je in
de lokalen van de verschillende docenten komt. Je moet zelf je huiswerk maken.
Je zult veel meer zelf moeten doen.
En ook veel meer
zelf mogen doen. Je mag zelf keuzen maken. Wanneer je je huiswerk doet, hoe je
naar school fietst en met wie, misschien zelfs hoe laat je thuiskomt.
Vrijheid betekent ook verantwoordelijkheid
Maar ja, áls je
je huiswerk maar maakt, naar school gaat en weer thuiskomt. Want dat je veel
zelf mag en moet doen, betekent ook dat je een grotere verantwoordelijkheid
krijgt.
Leerkrachten, maar ook ouders hebben er een handje van, zeggen wat ze van je verwachten, maar je moet er wel zelf voor zorgen dat je het ook doet. Of niet doet. En dat is soms ook goed. Want volwassenen moeten ook leren jullie je eigen keuzen te laten maken.
Leerkrachten, maar ook ouders hebben er een handje van, zeggen wat ze van je verwachten, maar je moet er wel zelf voor zorgen dat je het ook doet. Of niet doet. En dat is soms ook goed. Want volwassenen moeten ook leren jullie je eigen keuzen te laten maken.
Bij keuzen maken
hoort dus vrijheid om te mogen kiezen, maar ook verantwoordelijkheid. Als je
zelf mag kiezen wanneer je je huiswerk maakt, ben je wel verantwoordelijk
ervoor dat je het maakt. Wanneer je een voetbalwedstrijd wilt gaan spelen, ben
je zelf verantwoordelijk dat je op tijd gaat slapen. En zo zijn er veel meer
dingen te bedenken. En dan heb ik het alleen nog maar over dingen van jezelf
gehad. Als je ervoor kiest om iemand te helpen, en je belooft dat, dan ben je
zelf ervoor verantwoordelijk dat je dat ook doet. En je ouders zullen ook wel
eens een keer gaan aangeven dat het thuis echt niet 'hotel mama' is, maar dat
als je wilt sporten, je er zelf voor moet zorgen dat je sportkleren minimaal in
de wasmand liggen.
Dat je meer zelf
mag en moet doen, meer vrijheid hebt om te kiezen en meer verantwoordelijkheid
krijgt zijn de grootste verschillen tussen je tijd op de basisschool en straks
op de middelbare school.
Nu is het heel
logisch als je allereerst denkt aan wat je allemaal zelf mág doen, en de
vrijheid die je hebt om te mógen kiezen. Daar mag je ook blij om zijn. Daar
mogen we allemaal blij om zijn. Want zo vanzelfsprekend is dat niet. Er zijn
landen waarin je niet zelf mag kiezen. Niet bij verkiezingen, maar ook niet in
wat je vindt of wat je gelooft. Veel mensen worden onderdrukt.
Dat is toch niet
de bedoeling van God? Nee, dat is niet de bedoeling van God. Er is een verhaal
in de bijbel dat vertelt hoe het volk Israël onderdrukt werd in Egypte. Ze
hadden ook een naam voor dat land: Angstland. Het land waar je bang bent. Bang
waarvoor? Ze waren bang voor alle mensen die zeggen wat ze moesten doen. Ze
hadden namelijk zelf niets te zeggen. Ze mochten niets zelf doen en zelf
kiezen. Want ze waren slaven. Slaven hebben niets te willen. Anderen bepalen
wat ze moeten doen. En dat betekent dat ze eigenlijk niemand waren. Want ze
mochten niets zelf doen, alleen maar wat anderen zeiden dat ze moesten doen. Ze
waren eerder een nummer dan een naam.
Het verhaal
vertelt verder dat Mozes hen uit het Angstland bevrijdde. Dat verhaal met die
tien plagen en die Rode Zee die uit elkaar ging om het volk door te laten. En
toen? Ja toen waren ze vrij. En mochten ze zelf kiezen wat ze wilden gaan doen.
Maar kun je dan zomaar alles gaan doen? We hebben met de jongeren een spelletje
gespeeld. Nou ja, een spelletje. Er was nog geen spel. Wel een paar tafels en
een tennisbal. Met de opdracht: maak er maar wat van. En de jongeren kwamen
erachter dat het toch wel handig was als iedereen een beetje hetzelfde idee had
bij het spel, bij wat er zou gaan gebeuren. Dat ze daar samen achter moesten
komen en samen regels erbij moesten verzinnen.
En zo was het
bij de Israëlieten ook. Om fijn samen te kunnen leven zijn er regels nodig. De
tien geboden hebben allemaal een sociaal karakter. Ze gaan erover hoe we met
elkaar en met God omgaan. En God herinnert daarbij aan de slavernij. En dat
doet hij omdat hij de andere kant laat zien. Kijk, als je slaaf bent, heb je
niets te willen of te kiezen. Want dan ben je niemand. Nu ben je wel iemand, en
heb je de vrijheid om te kiezen. En dat betekent dat je een verantwoordelijk
mens bent. En dat God dus wat van ons mag vragen om te doen voor Hem en voor
elkaar.
Hoe ga je met anderen om in die vrijheid?
Vrijheid gaat
nooit zonder verantwoordelijkheid. Dat je alles mag kiezen om te zeggen,
betekent niet dat je alles zomaar mag zeggen. Dat je alles mag kiezen om te
doen, betekent niet dat je zomaar alles mag doen. Mijn vader zei altijd: 'De
vrijheid van mijn vuist houdt op bij jouw neus.' En zo is het. Ook voor elke
cabaretier, maar zeker ook voor elke president. En ook voor ons allemaal.
En dat is best
moeilijk. Want als je op je verantwoordelijkheid gewezen wordt lijkt het net
alsof je niet meer vrij bent. Alsof anderen alsnog bepalen wat je moet doen. Of
dat God dat bepaalt met zijn tien geboden. Maar met alleen maar vrijheid,
zonder verantwoordelijkheid, zullen anderen niet meer vrij zijn. Als jij zelf
bepaalt wanneer je naar huis komt, gaan je ouders zich op een gegeven moment
zorgen maken en kunnen ze nergens naartoe. En als ouders voor hun kinderen
blijven bepalen wat ze moeten doen, kunnen ze nooit vrije en verantwoordelijke
mensen worden. Ja, en kinderen stoten wel eens hun neus. En soms wel meer dan
dat. Maar dat doen wij ouderen ook. En soms doet dat pijn. Zeker wanneer we
zien dat kinderen verkeerde keuzen maken, en we zien dat het verkeerd gaat.
Voor die kinderen bid ik. Maar ik bid ook voor de kinderen die de vrijheid niet
krijgen om een vrij en verantwoordelijk mens te worden. Want we zijn gemaakt om
vrij te mogen zijn.
We zijn Jezus' vrienden, geen slaven
Jezus zegt tegen
zijn leerlingen: ik noem jullie geen dienaren, maar vrienden. 'Dienaren' klinkt
nog heel vriendelijk. Maar er staat eigenlijk slaven. Mensen zonder wil. Nee,
Jezus noemt hen geen slaven, maar vrienden. Jezus noemt ons zijn vrienden. Want
slaven weten niet alles van hun Heer. Precies, Jezus wil ze overal bij
betrekken. Wil ons alles over God uitleggen. Als vrienden. Kom erbij. Ga mee.
Doe mee. Waarmee dan? Heel simpel: Houd van elkaar, net zoals ik van jullie
houd. Dit vraag ik van jullie, zegt Jezus: houd van elkaar. Want hij heeft ons
uitgekozen - wow! - wij mogen erbij zijn. En alles van hem weten. En hij zegt:
houd van elkaar. Doe goede dingen, en blijf dat doen. Dat jullie maar mooie
vrije liefdevolle mensen mogen worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten