Tekst: Lucas 24: 1-12
Wat is er veel
gebeurd de afgelopen dagen. Wat zijn we geschrokken van de aanslagen van
dinsdag in Brussel. We zien de mensen nog voor ons die bevangen werden door
complete paniek en radeloosheid, wegrennend uit het vliegveld en de
metrotunnel. Of verborgen middenin het zwarte donker onder de grond, of de
grijze stofmassa in de vertrekhal. En we beseffen: het komt wel erg dichtbij. Relativeren
is goed: de kans dat je door een ander ongeluk om het leven komt is groter.
Maar toch: juist de willekeur, de gruwelijkheid, en de paniek en de angst maken
de indruk ervan veel heftiger.
Wat is er veel
gebeurd de afgelopen dagen. Zo onder de indruk als mensen dinsdag waren, zo vol waren mensen donderdag van het
overlijden van een voetballer van naam. De ene verlosser drukte de andere bijna
van het podium van The Passion. Totdat we ook beseften, denk ik te hebben
gemerkt, dat als er één dat niet gewild zou hebben,dat Johan Cruijff zelf was.
Die zijn ziekte en zijn crematie in besloten kring heeft willen houden. En dat
is hem ook gelukt.
Wat is er veel
gebeurd de afgelopen dagen. Misschien zit je ook wel even bij te komen hier van
perikelen op het werk, het paasontbijt of -lunch op school of op het werk, de
alledaagse zorg, de alledaagse beslommeringen van een gezin of van grootouder
zijn, je eigen rouw en verdriet...
God heeft het
hartstikke druk gehad deze week, schreef columnist en cabaretier Pieter Derks.
Derks zegt: Normaal maakt God zich deze week op voor het ene weekend in het jaar dat zijn zoon langskomt. Die blijft dan drie dagen. 'Pa's weekend, noemt junior dat altijd.' Derks geeft op een speelse manier aan hoe ongelofelijk druk en indrukwekkend alles kan zijn wat er gebeurt. En dan ineens, is het toch Pasen.
Derks zegt: Normaal maakt God zich deze week op voor het ene weekend in het jaar dat zijn zoon langskomt. Die blijft dan drie dagen. 'Pa's weekend, noemt junior dat altijd.' Derks geeft op een speelse manier aan hoe ongelofelijk druk en indrukwekkend alles kan zijn wat er gebeurt. En dan ineens, is het toch Pasen.
We hebben er op ieder
onze eigen wijze naartoe geleefd, of er even tijd voor gemaakt of gekregen.
Niet iedereen lukte dat in de mate dat ie wilde of nodig had. Ondertussen
gebeurde er veel. En toch wordt het Pasen. Het is Gods antwoord op wat er
allemaal gebeurt. Maar een verwarrend antwoord. Is het wel aan antwoord, zoals
Lucas in zijn verhaal laat zien?
De eerste dag
van de week begint in het verhaal meteen met die verwarring. Bij het
ochtendgloren gaan de vrouwen naar het graf en zien dan dat de steen is
weggerold. En als ze naar binnen gaan, vinden ze zijn lichaam niet. Hierdoor
raken ze helemaal van streek, staat er.
Dat staat er in
onze vertaling. Die is ook wat verwarrend. Als we goed terugkijken wie die
vrouwen eigenlijk zijn, dan lezen we een paar verzen eerder dat het de vrouwen
zijn die met Jezus waren meegereisd uit Galilea. Ze waren op de
voorbereidingsdag van het Paasfeest zelfs met Jezus meegereisd, toen hij door
Josef uit Arimatea van het kruis was gehaald, in linnen doeken werd gewikkeld,
en in een rotsgraf werd gelegd. Daarna gingen ze naar huis en bereidden ze
geurige olie en balsem. Op sabbat namen ze de voorgeschreven rust in acht. Maar
op de eerste dag van de week gingen ze bij het ochtendgloren naar het graf met
de geurige olie die ze hadden bereid. Er ging dus heel wat voorbereiding aan
vooraf, en rust. Maar ze wisten niet waar het op uit zou draaien. Ze bereiden
zich voor op het afscheid. En doen het laatste dat ze kunnen doen. Zoals
geliefde nabestaanden dat doen, het laatste dat we kunnen doen. Verder
meereizen met Jezus kunnen ze niet.
En daarom zijn
ze behoorlijk van streek als ze zien dat Jezus' lichaam weg is. Nou, van
streek; dat klinkt veel hysterischer dan hier is bedoeld. Er staat letterlijk
dat ze de weg kwijt zijn. Het woordenspel in het oorspronkelijke Grieks van dit
verhaal laat zien dat zij die eerst met Jezus mee op weg gingen, nu de weg
kwijt zijn. Het is dat moment van even niet meer weten hoe je verder moet. Dat
het leven even stopt. Dat de tijd stilstaat, omdat iemand uit de tijd gaat. Of
dat het leven doodloopt, en je niet meer weet hoe je verder kan.
Er gebeurt wel iets
Zoals je bij dat
moment kunt blijven hangen, zo blijven de vrouwen bij het graf. En wat is dan
Gods antwoord? En het geschiedde, staat er letterlijk in het verhaal. Die oude
woorden laten weten dat er iets door God gedaan gaat worden. En het geschiedde:
er stonden twee mannen in stralende gewaden bij hen. Niet echt wat de vrouwen
verwacht hadden. En nog voor ze een vraag hebben kunnen stellen, stellen de
mannen een wedervraag: 'Waarom zoekt u de levende onder de doden?'
Lucas geeft geen
feitelijke weergave van de opstanding van Jezus. Dat staat eigenlijk nergens.
Hoe het gebeurt doet niet ter zake. Dat het gebeurt, daar gaat het om. Het
geschiedt. Drie keer in Lucas. Het geschiedt. Een verschijning. Een teken dat
Jezus leeft. De vierde keer dat het geschiedt zegent hij de leerlingen en wordt
hij omhoog gebracht naar de hemel. En stellen weer twee mannen in witte gewaden
hen een vraag: 'Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken?' Onze
vraag naar hoe de een opstanding uit de dood kan, wat die te betekenen heeft.
wordt beantwoord met een vraag. 'Waarom zoeken jullie de levende onder de
doden?'
Het antwoord is een vraag
Door de vraag
die in onze ogen te lezen is met een vraag te beantwoorden laat de evangelist
zien dat de opstanding een mysterie is, dat we niet hoeven te begrijpen. Hij
heeft het daarom ook niet over een feitelijk opstanding, maar over
verschijningen. En hij geeft geen antwoorden, maar stelt vragen. Het doet
terugdenken aan het begin van zijn evangelie. Toen die Zacharias, weet je nog,
in die tempel van een engel de geboorte van Johannes kreeg aangezegd. En die
toen antwoordde: 'Hoe kan ik weten of dat waar is?' En je weet wat er daarna
met hem gebeurde. Hij moest zijn mond maar eventjes houden. In contrast daarmee
zegt Maria even later bij de aankondiging door de engel van de geboorte van
Jezus: 'Hoe zal dat gebeuren?' Hoe zal dat geschieden? Geen gesloten vraag om
het te snappen, maar een open vraag: zeg maar wat ik moet doen om het te laten
geschieden. En daarna zegt ze: 'De Heer wil ik dienen; laat er met mij
gebeuren, laat er met mij geschieden, wat u hebt gezegd.'
De opstanding
geeft geen antwoord dat we begrijpen op al het lijden in de wereld, van hoe dat
kan en hoe dat dan is gegaan. En hoe het leven doorgaat na de dood. Het gáát
door. Het geschiedt. En we voelen dat als we de hoopvolle boodschap horen.
Zelfs in het Algemeen Dagblad stond deze week dat de boodschap van The Passion
nog nooit zo welkom was. Snappen we er iets van? Nee. Maar dat hoeft ook niet.
Het gebeurt. Wat er ook gebeurt. En er gebeurt veel. Heel veel. In de wereld,
en in ons eigen leven.
De opstanding
van Jezus Christus is geen antwoord daarop, maar een vraag. Laat je het
gebeuren? Vraag je je niet af hoe je kunt weten dat het allemaal waar is? Zoek
je hem niet onder de doden, maar onder de levenden?
Kun je niet iets
meer houvast geven dan iets dat ik maar moet laten gebeuren, zul je zeggen? Ja,
herinner je, gedenk, wat Jezus gezegd heeft toen hij nog in Galilea was: de
Mensenzoon moest worden uitgeleverd aan zondaars en moest gekruisigd worden en
op de derde dag opstaan. Het was voorzien. Jezus weet hoe het leven loopt. Dat
het onder onrecht, oneerlijkheid, dat het onder zonde en dood gebukt gaat. En
toch liet hij zich niet weerhouden. En liet hij het gebeuren.
Herinner je die
woorden. Gedenk ze. Net zoals ze hierna bij de Emmaüsgangers in herinnering
worden geroepen. O ja, dat is waar ook. Wij blijven vaak hangen in wat niet
goed gaat, in ons verlies, in ons verdriet, in wat er niet meer is, in wat niet
meer te helen of te herstellen is, in wat niet meer goed te maken is, of
waartoe we niet bij machte zijn. De opstanding van Jezus is geen antwoord
daarop, maar een vraag: herinner je je het dat het zou gebeuren? Laat je het
gebeuren? Gedenk je het?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten