Gisteren schreef ik deze preek op het
moment dat de nieuwe bisschop van Den Bosch werd geïnstalleerd, Gerard de
Korte. De kerk moet volgens hem 'helder en gastvrij' zijn. Een kerk die niet
verdeeld is, maar verbinding zoekt binnen de kerk en tussen de verschillende
kerken. Hij herhaalde zijn verlangen naar goede contacten met protestanten. Na
deze preek ging ik verder met mijn eigen preek en twitterde: na
#dekortepreek nu een #langepreek... ;)
Het is niet
gemakkelijk om het Pinksterfeest uit te leggen. De omstanders in het verhaal
zeggen het al: 'Wat heeft dit alles te betekenen?' Het verhaal is nog wel na te
vertellen. Maar je voelt het ongemak bij de 'soort vlammen, die zich als
vuurtongen verspreiden en zich op ieder van hen neerzetten'. De verteller lijkt
er zelf ook wat moeite mee te hebben. Hij probeert het zo concreet mogelijk te
beschrijven. En hij komt niet verder dan een 'soort' vlammen die zich 'als
vuurtongen' verspreiden. Maar geen idee wat vuurtongen dan zijn. Het blijft
vaag. Wat gebeurt hier nou eigenlijk? En vooral: wat betekent het?
Zoeken naar de betekenis van Pinksteren met kinderen
Een jaar geleden
waren de leerkrachten van de Juliana van Stolbergschool blij dat ik juist toen
begon om in het kader van mijn missionaire opleiding elke woensdagochtend op
school te zijn. Want dan kon ik misschien wel Pinksteren uit komen leggen in de
klas. Ga er maar aan staan. Het werd een zoektocht, samen met de leerlingen.
Aan de hand van hun vragen. En deze week mocht ik weer. En juist op het moment
dat ik dacht: nu kan ik het helder uitleggen, was er een leerling die na een
half uur zei: ik snap nog steeds niet waar Pinksteren over gaat.
Het lijkt alsof
je het antwoord nooit hebt, en het antwoord zich steeds opnieuw moet vormen. En
misschien is dat juist de essentie van het Pinksterverhaal. Het is maatwerk.
Het evangelie vertellen is maatwerk.
God spreekt jouw taal
Dat lees je ook
in het verhaal over Pinksteren.
'In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde. Toen het geluid [als van een hevige windvlaag] weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken.' Eigenlijk is het wel grappig. Kennelijk zijn ze zo gewend dat als het om geloven gaat daarover in een andere taal gesproken wordt, dat ze nu helemaal in verwarring zijn als ze over het geloof in hun eigen taal gesproken horen worden. Voor veel mensen zal dat ook nog steeds zo zijn, en misschien voor jou ook. Dat er veel gezegd wordt over het geloof. Dat daarvoor veel taal gebruikt wordt. Maar dat het niet in hún taal, in jouw taal gezegd worden.
'In Jeruzalem woonden destijds vrome Joden, die afkomstig waren uit ieder volk op aarde. Toen het geluid [als van een hevige windvlaag] weerklonk, dromden ze samen en ze raakten geheel in verwarring omdat ieder de apostelen en de andere leerlingen in zijn eigen taal hoorde spreken.' Eigenlijk is het wel grappig. Kennelijk zijn ze zo gewend dat als het om geloven gaat daarover in een andere taal gesproken wordt, dat ze nu helemaal in verwarring zijn als ze over het geloof in hun eigen taal gesproken horen worden. Voor veel mensen zal dat ook nog steeds zo zijn, en misschien voor jou ook. Dat er veel gezegd wordt over het geloof. Dat daarvoor veel taal gebruikt wordt. Maar dat het niet in hún taal, in jouw taal gezegd worden.
In het
Pinksterverhaal is dat anders. De vrome Joden uit de hele wereld zeggen: 'wij
allen horen hen in onze eigen taal spreken'. Toen ik met leerlingen zocht naar
wat het Pinksterverhaal hun te vertellen had, kwam ik dan ook tot vier woorden
om het Pinksterfeest uit te leggen: God spreekt jouw taal.
Dat is de reden
waarom de heilige Geest is neergedaald of, als je het zo wilt omschrijven, is
uitgestort over de leerlingen. God geeft zijn Geest aan de leerlingen om ervoor
te zorgen dat ze ieders taal spreken door zijn Geest.
God spreekt jouw
taal. Dat is wat de heilige Geest mogelijk maakt. Dat wij over God horen in
onze eigen taal. En waarover gaat dat dan precies? De vrome Joden uit alle
delen van de wereld zeggen het: 'wij allen horen hen in onze eigen taal spreken
over Gods grote daden.' Het gaat dus ergens over als God onze taal spreekt. Het
gaat over Gods grote daden. Toch klinkt dat ook weer vaag en afstandelijk.
Spreekt God dan niet vooral zijn eigen taal?
Als God jouw
taal spreekt dan moet het toch over meer dan hemzelf gaan, zou je zeggen.
Iemand die het constant over zichzelf heeft spreekt jou en spreekt mij niet
aan. Wanneer mensen het alleen maar over zichzelf hebben, dan schept dat
verdeeldheid. Kijk maar naar Babel. Daar ging het de mensen alleen maar om
henzelf. En wanneer mensen, ook in de kerk, alleen maar een gebouw om zichzelf
heen bouwen, dan zal dat enkel verdeeldheid scheppen. En het gebouw zal
instorten. Er moet iets anders zijn dat hen verbindt. En dat komt van God. God
spreekt ieders taal. Door zijn Geest.
...en dat Gods grote daden voor jou kunnen betekenen
Wat doet God als
Hij door zijn Geest in ieders taal spreekt over zijn grote daden? Als God door
zijn Geest in jouw taal spreekt over zijn grote daden, dan gaat het erover wat
die grote daden voor jou betekenen. Waar die jou en jouw leven raken. In die
zin gaat het dan dus over jou. De enige manier waarop ik dat meisje op school alsnog
kon uitleggen waar Pinksteren over gaat is een heel concreet bijbelverhaal te
noemen dat over haar ging. Welk bijbelverhaal dat is zal je nieuwsgierig maken,
maar dat doet er nu niet toe. Want het gaat nu niet over haar. Nu gaat het over
jou. God spreekt jouw taal. Ik was overigens wel blij dat het meisje vond dat
ik het nu wel in haar taal had uitgelegd.
God spreekt jouw
taal. De Geest helpt ons om de goede boodschap van Gods grote daden, het
Evangelie, in onze eigen taal te horen en in ieders taal te vertellen. Daar
gaat het met Pinksteren om.
Voor velen is
Pinksteren echter bij gebrek aan betere uitleg maar het geboortefeest van de
kerk geworden. De verjaardag van de kerk. Gelukkig is het dat niet. Ja, de
Geest zette met Pinksteren Jezus' leerlingen in beweging om het Evangelie in
ieders taal te vertellen. Maar het had nog niets van een kerk. Gelukkig maar.
Kerkmuren zijn over het algemeen scheidingsmuren geworden. Tussen gelovigen van
verschillende stromingen. Tussen de kerk en de wereld. Maar vooral, en dat is
nog veel erger: tussen het geloof en het leven. Vaak lijkt het in de kerk om
volstrekt andere dingen te gaan dan jou en mij in het dagelijks leven
bezighouden.
Ja natuurlijk,
het geloof hoeft niet mee te praten met ons dagelijks leven. Natuurlijk mag en
moet het Evangelie zelfs een ander licht werpen op ons dagelijks leven. Nieuwe
inzichten geven. Uitzicht bieden. Maar dan gaat het nog steeds over ons
dagelijks leven. Anders blijft het zweven en weet je niet wat je hebt aan het
geloof.
Het enige nut
van de kerk is dat ze die roeping verstaat. Dat wij die roeping verstaan. Dat
we proberen met Gods Geest het Evangelie in ieders taal te vertellen. En dus op
zoek gaan naar waar en hoe het Evangelie mensen aanspreekt. En dat is dus niet
vanzelfsprekend onze manier. Dat kan vragen om nieuwe taal en om nieuwe vormen.
Op internet, op school, in een kerkgebouw, waar en met wie dan ook. Dan zullen
mensen zich welkom voelen. Dan zal jij je ook welkom voelen.
De enige
voorwaarde is dat we dit samen doen. Wanneer het teveel om onszelf draait,
geeft dat spraakverwarring, zoals daar in Babel. En spraakverwarring leidt tot
verdeeldheid. En zo zal het Evangelie nooit in ieders taal klinken. En om dat
Evangelie moet het ons toch juist te doen zijn?! Wanneer we te zeer vasthouden
aan wat we zelf hebben opgebouwd, omdat wij dat belangrijk vinden, dan is het
niet geloof en is het niet Gods Geest die ons samenbindt. En dan valt het
bouwwerk uit elkaar. Er komt spraakverwarring omdat niet Gods Geest, maar ieder
voor zich zijn eigen taal spreekt. En die spraakverwarring leidt tot
verdeeldheid. Dan verwordt de Evangelieverkondiging tot een strijdtoneel
waarvan velen in de kerk, maar vooral daarbuiten zeggen: geef mijn portie maar
aan fikkie.
Het vuur van
Gods Geest vraagt ons vandaag open te staan voor waar Gods Geest ons heen wijst
in de toekomst. Met elkaar. Om open te staan hoe God ieders taal spreekt. Want
dat doet hij.
Op die weg naar
de gezamenlijke toekomst als gemeente zijn we gezegend met veel mensen die zich
inzetten voor een eigentijdse communicatie, in allerlei vormen en groepen. We
zijn blij dat Daniëlle al deze mensen wil helpen om zo op de adem van Gods
Geest te zorgen dat ieder in zijn eigen taal wordt aangesproken. Onze jongeren
hebben zo hun eigen taal. En het gaat er niet om hen te behouden, maar om in de
beweging van de Geest met hen mee te gaan op zoek naar hoe God hun taal
spreekt. Op allerlei plekken zetten velen in onze gemeente zich in voor de
jeugd. En we zijn blij dat Martin en Christine hen daarin willen ondersteunen
en de richting van Gods Geest mee willen zoeken.
Het zijn
dienende taken, zoals ook wij als gemeente mogen dienen. Zodat het Evangelie in
ieders taal kan blijven klinken. Samen in één Protestantse gemeente. Samen als
Protestantse gemeenten in de Langstraat. Samen als alle kerken tezamen in onze
omgeving. Samen als gelovigen. Samen als mensen die aangesproken worden door
het verhaal van Jezus, de goede boodschap van Gods grote daden, het Evangelie.
Op alle plekken waar God de taal spreekt van mensen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten