dinsdag 27 november 2012

Als mijn wereld vergaat… - preek 25 november 2012





Op de laatste zondag van het kerkelijk jaar gedenken we onze dierbare overledenen. Mensen die we het afgelopen jaar uit handen hebben moeten geven in de handen van levende God. En mensen die we al lang moeten missen. Op deze laatste zondag worden vaak teksten gelezen die over meer gaan dan het moment waarop het leven van onze dierbaren en van ons eindigt. Het gaat om een weidser perspectief in de toekomst: Het moment waarop er geen dood meer zal zijn, geen rouw, geen jammerklacht, geen pijn, want wat er eerst was is voorbij. Het zijn troostrijke woorden uit Openbaringen in een wereld, waarin je soms het gevoel kunt hebben dat hij vergaat. Los van allerlei voorspellingen wanneer het einde van de wereld zou kunnen zijn; iets waarover we niets kunnen zeggen, gaat het in ons leven meer om momenten van verlies. Momenten dat de wereld lijkt te vergaan. Ieder ervaart dat op verschillende momenten en in een verschillende intensiteit, maar voor ons allemaal staat de wereld dan even stil en snakken we naar Hem, die zegt: ‘Zie, ik maak alles nieuw!’ Over die ervaring maakte ik het volgende gedicht, dat ieder op zijn eigen manier kan invullen met zijn eigen beleving. Het gaat dus niet over mij; het gaat over onze ervaring die wij vandaag delen: als onze wereld vergaat bij verlies.

Wanneer de wereld vergaat weet ik niet.
Maya-kalenders en zelfs Bijbelcitaten zeggen me niets.
Ik geloof eigenlijk eerder dat God de wereld niet laat vergaan,
maar hem vernieuwt.
Daar hoop ik op.
Daar leef ik uit.

En toch: soms heb ik het gevoel dat de wereld vergaat.
Al draait hij dan wel door.
Alles draait door.
Maar ik sta stil.
En dat is dan niet een moment
waarop ik het alleen maar even niet meer zie zitten.
Mijn wereld vergaat als ik iemand of iets heb verloren,
en me zelf verloren voel,
omdat het nooit meer goed komt.

En het zal daarna wel weer beter gaan.
De ene keer sneller dan de andere.
De wond is de ene keer ook dieper dan de andere keer.
Of het verlies kwam onverwachter,
of van dichterbij.

Soms is het gewoon angst hoor,
maar wel diepe angst.
Dat ik niet mag en kan bestaan.
Dan ben ik bang,
als het laatste beetje zelfvertrouwen eraan gaat
en ik niet weet waar ik het zoeken moet.

Angst en razernij kunnen dan dichtbij elkaar liggen,
de redelijkheid voorbij.
Ik voel me dan net de psalmist,
met vijanden om hem heen.
Maar net als hij op God vertrouwen en niet bang zijn?
Kijk eens wat mensen mij aandoen!
Tenminste, zo voel ik dat.
Hoe zou ik dan kunnen vertrouwen en niet bang zijn?

Als mijn wereld vergaat,
doe dan niet alsof dat niet zo is
en de wereld wel doordraait.
De mijne staat even stil.

Als mijn wereld vergaat,
word dan niet moedeloos.
Dat ben ik al.

Als mijn wereld vergaat,
en ik boos wordt,
temper mijn woede dan niet.
Laat me razen,
en troost me,
en vang mijn tranen op in een kruik.

Als mijn wereld vergaat,
kom dan niet met God op de proppen
en dat Hij wel alles nieuw zal maken,
want dat wil ik dan niet,
want het is niet zo:
mijn wereld vergaat.

Als mijn wereld vergaat
en jij mij troost
laat me meer van God zien
dan in goedbedoelde opbeurende woorden.
Dan zul je verbaasd staan dat ik weer verder kan
en dat de wereld echt nieuw wordt.

Als mijn wereld vergaat
kijk ik niet omhoog
maar kijk ik omlaag.

En als mijn wereld vergaat,
staat God niet van ver te kijken tot ik eindelijk opkijk,
maar komt hij naar mij toe.

‘Gods woonplaats is onder de mensen,
hij zal bij hen wonen.
Hij zal alle tranen uit hun ogen wissen.’

Als mijn wereld vergaat,
zal de wereld nooit meer hetzelfde zijn.
Maar hoe triest dat ook is,
hier begint wel de toekomst voor een nieuwe wereld.

Als mijn wereld vergaat,
accepteer dan dat hij nooit meer hetzelfde zal zijn
voor mij,
en bouw met mij aan een nieuwe wereld.

Want ook als mijn wereld vergaat:
zelfs de doden zullen we niet verliezen,
want zij gaan ons voor naar God toe.
Wij zullen volgen,
en altijd bij God zijn.

Ik weet niet wanneer de wereld vergaat.
En hoe vaker mijn wereld vergaat,
hoe zekerder ik weet dat God bij ons komt en ons troost,
en met ons op weg gaat naar een nieuwe wereld.

Zo is het ook nu,
wanneer onze gang door het leven,
en het kerkelijk jaar even stopt:
we gaan op weg naar een nieuwe wereld,
met God aan onze zijde.

In de wereld waarin wij verliezen,
zal een Kind geboren worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten