Tekst: Jeremia 29: 1,1-14 en Mattheüs 10: 34-42
Beluister deze preek via Kerkomroep (tot zes maanden na publicatie)
Als ouders
ervoor kiezen om hun kinderen het goede nieuws van Jezus door te vertellen, dan
is dat reden voor een feest. En als we dopen dan is dat een echt familiefeest.
Van trotse grootouders, en dankbare ouders, voor wie het krijgen van een kind
een hele nieuwe ervaring is. Dan is het best even slikken en fronsen als Jezus
dan zegt dat zijn goede boodschap geen vrede brengt, maar het zwaard, tussen
een man en zijn vader, tussen een dochter en haar moeder en tussen een
schoondochter en haar schoonmoeder; de vijanden van de mensen zijn hun eigen
huisgenoten. Wat is dat voor een familie?
Ik kijk even wat
verder dan onze eigen families, en zie zo'n familie terug in de voetbalfamilie,
de familie FIFA. Een familie die van iets dat een spelletje zou moeten zijn,
oorlog heeft gemaakt. Een oorlog waarbij de beet van Luis Suárez niets
voorstelt. Onder aanvoering van opa Sepp Blatter worden toernooien gekocht, en verkocht
aan landen die dat niet kunnen betalen; lijden miljoenen mensen in
sloppenwijken onder de gevolgen en onder het tekort aan voorzieningen dat ze al
hadden. De familie dringt zijn eigen wetten op aan de ontvangende landen, die
maar wat graag meeprofiteren. Maar gaat er zelf met de winst vandoor. Die
wetten staan soms haaks op de wetten van de ontvangende landen en worden in
sommige gevallen zelfs bewaakt door eigen FIFA-rechtbanken. Lekkere familie.
Hoeveel kun je door de vingers zien?
Maar vergeet één
ding niet: het gaat er niet om of er met voetbal iets mis is. Je houdt ervan of
niet, maar laat ieder verder zijn gang daarin gaan. Waar het om gaat is dat
waar de vrede op het spel staat, je overtuiging over het goede het zwaard kan
brengen. En dan niet het zwaard in je eigen handen, want dat zegt Jezus niet.
Maar het zwaard, een wig tussen mensen. De vrede die het geloof brengt, is geen
lieve vrede.
Wel vrede, maar geen lieve vrede; wel goed, maar geen gratis nieuws
Want om vrede
draait het nog steeds bij Jezus. Zijn woorden zijn het slot van zijn
zendingsrede. Die begint met dat hij de mensenmenigte ziet, en medelijden met
hen voelt. Ze zien er hulpeloos en uitgeput uit, staat er. Dan zegt Hij: 'De
oogst is groot, maar er zijn weinig arbeiders.' En daarom stuurt hij twaalf
apostelen de wereld in om het goede nieuws te vertellen. Dat goede nieuws is
gratis, maar niet goedkoop. Net zoals de vrede geen lieve vrede is. Jezus geeft
aan dat als ze ergens te gast zijn: 'Laat jullie vrede over dat huis komen als
het dat waard is, en als het dat niet waard is, laat dan de vrede naar je
terugkeren.'
Jezus is zich
ervan bewust dat het goede altijd het kwade tegenover zich treft. Zijn goede
boodschap zal niet overal met open armen worden ontvangen. Mensen hebben eigen
belangen, weten het zelf beter, of hebben om een andere reden geen zin om het
goede nieuws aan te nemen. Blijkbaar hebben ze iets te verliezen. 'Bedenk wel,'
zegt Jezus, 'ik zend jullie als schapen onder de wolven.' Niet tot de tanden
gewapend dus, maar kwetsbaar. Maar wel onder de wolven. 'Wees dus scherpzinnig
als een slang, maar behoud de onschuld van een duif.'
Hoe brengt de vrede het zwaard?
Niet voor niets
noemt Jezus hier een duif. Het symbool van vrede. Behoud de onschuld van de
duif, maar: wees scherpzinnig als een slang. Kijk scherp, heb in de gaten wat
er speelt, waar onvrede de overhand gaat krijgen, waar het kwade de overhand
krijgt. Sluit je ogen niet, ook niet als het de sfeer lijkt te kunnen
verzieken. Geniet van het goede, maar sluit je ogen niet voor bij- en
randverschijnselen, of zelfs voor een onderliggend kwaad dat nu eenmaal zo lijkt
te zijn als het is. Iets wat nu eenmaal zo is heeft om die reden nog geen
bestaansrecht. Als het kwaad is, is het kwaad. Punt uit. En dat kan zelfs in je
familie een wig drijven.
Niet omdat er
per se een wig binnen families moet worden gedreven, maar omdat we scherp
moeten blijven. Waar gaat het in het leven om? Om van elkaar afhankelijk te
zijn zoals de voetbalvriendjes van de FIFA, die allemaal veel te verliezen
hebben? Of gaat het om het verliezen van wat we allemaal zo belangrijk vinden,
om bij de kern uit te komen?
Wat is de kern van de vrede?
Wat is die kern
dan? Dat laten deze woorden van Jezus juist heel goed voelen. Een man verwekt
bij een vrouw een kind. De vrouw wordt zwanger en baart het kind. Maar wie
heeft het kind in haar binnenste gevormd? 'U was het die mijn nieren vormde,
die mij weefde in de buik van mijn moeder. Ik loof u voor het ontzaglijke
wonder van mijn bestaan, wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt. Ik weet het, tot
in het diepst van mijn ziel.'
Zo zingt psalm
139 over God, die ons schept. Zonder God was er geen kind. Zonder moeder en
vader ook niet, nee, maar laten we alles wel in de juiste volgorde zetten. En
dat is waar het hier om gaat. 'Eer uw vader en uw moeder' gaat er altijd vanuit
dat de vader en de moeder beseffen dat ze het leven dat ze verwekken, krijgen. En
ook kinderen zijn niet de baas, en mogen de familieband niet misbruiken om er
zelf aan te winnen. Er zijn helaas veel situaties waarin ouders of kinderen
macht over de ander of over elkaar uitoefenen. Door geweld, van beide kanten,
verbaal of fysiek, worden tal van families gegijzeld. Familieverbanden zijn in
die zin niet heilig. Je blijft altijd een eigen verantwoordelijkheid hebben
tegenover God. Of: je mag je altijd beroepen op de verantwoordelijkheid van God
om voor je op te komen.
Wat betekent dat voor het opvoeden?
Opvoeden in het
geloof betekent van hieruit je kind zelfstandig leren nadenken en beoordelen
wat in het licht van het geloof belangrijk is. Hoe je kind het goede kan
nastreven, en vrede kan brengen. Zodat het de moed heeft om op te staan als die
vrede niet op waarde wordt geschat. Op het werk, binnen vriendengroepen, op
school, in alle verbanden waarin het zal gaan leven, tot zelfs binnen je
familie. Dat is soms een hele strijd, maar je zult pas echt verliezen als je
eraan toegeeft. Terwijl er pas echt vrede komt als je veel van die echte
scherpe vrede geeft.
En leer het kind
te bidden. Te bidden voor de mensen waarmee het omgaat en voor de verbanden
waarin het leeft. Laat het maar bidden voor opa en oma en de juffen en meesters
op school. Net zoals Jeremia zegt: "Bid tot de Heer voor de stad waarheen
in jullie weggevoerd heb en zet je in voor haar bloei, want de bloei van de stad
is ook jullie bloei." De vertaler was hier te zeer bezig met economische
groei, want letterlijk staat er 'sjaloom', vrede. Leer je kind zich in te
zetten voor vrede, want de vrede van de stad is ook zijn vrede. Niet door alles
te behouden, maar door te leren te verliezen, om zo de vrede te krijgen, waarin
wij allemaal mogen leven onder de hoede van God.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten