maandag 22 februari 2010

'Anne en Goebbels' in De Leest - ga je mee?


Binnenkort, op vrijdag 5 maart, is de voorstelling Anne en Goebbels te zien in Theater De Leest.

Het is een toneelvoorstelling over de dagboeken van Anne Frank en Joseph Goebbels (Hitlers minister van propaganda).Mij raakt uit de toelichting over de voorstelling:
“Ze spreken beiden dezelfde God aan en smeken om verandering. Goebbels verlangt zeer intens naar de vernietiging van een onbekende, anonieme 'ander'. Anne Frank heeft niemand ooit iets aangedaan en verlangt naar haar vrijheid. Hoe de angst en de intolerantie er ook uit zien, ze zijn van alle tijden.”

Ik wil graag naar deze voorstelling gaan; het lijkt me heel indrukwekkend om deze ‘confrontatie’ tussen twee werelden mee te maken.En ik zou het leuk vinden als we met meer mensen kunnen gaan.Daarom dit persoonlijke initiatief, dat verder geen verbinding heeft met het kerkelijke werk; maar het lijkt me wel leuk om met samen hier naartoe te gaan.

Heb je/hebben jullie zin om mee te gaan?
De voorstelling begint om 20.15u. Voorafgaand is er nog de mogelijkheid een inleiding bij te wonen. Deze begint om 19.15u.
Van deze inleiding verwacht ik dat we een beetje thuis raken in de achtergronden van de voorstelling en zo meer zullen zien en horen in de voorstelling.Op dit moment is nog onduidelijk wie de inleiding verzorgt; mogelijk doet acteur Victor Löw dat zelf.

De normale ticketprijs is €20 + €1 ticketkosten, en €1,50 voor de inleiding.
Theater De Leest heeft mij een aanbieding gedaan dat vanaf 10 personen de ticketprijs €18,50+€1 ticketkosten is, en de inleiding gratis.
Ook is er de mogelijkheid om na afloop nog na te praten met elkaar onder het genot van een drankje op een voor ons gereserveerde plaats.

Ga je mee naar de voorstelling Anne en Goebbels op vrijdag 5 maart in Theater De Leest om 20.15u? (€18,50+€1)

Met hoeveel personen?
Wil je de inleiding bijwonen om 19.15u?
Wil je naderhand nog wat drinken/napraten met elkaar (consumpties voor eigen rekening)?
Wil je dat uiterlijk aanstaande donderdag 25 februari 16.00u laten weten?

Als er minder dan 10 personen mee willen neem ik na donderdag contact met ze op of we alsnog als groep voor de normale prijs meegaan.

In het geval we met meer dan 10 personen gaan, stuur ik een mail met mijn rekeningnummer en schaf ik de tickets aan, die je voorafgaand aan de inleiding of voorstelling bij mij kunt krijgen.

Ik zie ernaar uit met jullie deze voorstelling te bezoeken!



ANNE EN GOEBBELS, EEN CONFRONTATIE is onverwacht en spannend theater. De Joodse Anne Frank en de Nazi propagandist Joseph Goebbels spreken aan de hand van hun dagboeknotities in dezelfde tijd hun verwachtingen over de toekomst uit, maar met totaal verschillende uitgangspunten. Ze spreken beiden dezelfde God aan en smeken om verandering. Goebbels verlangt zeer intens naar de vernietiging van een onbekende, anonieme 'ander'. Anne Frank heeft niemand ooit iets aangedaan en verlangt naar haar vrijheid. Hoe de angst en de intolerantie er ook uit zien, ze zijn van alle tijden.

Deze toneelbewerking toont twee vensters op de buitenwereld. Joseph Goebbels is de rechterhand van Hitler. Anne Frank zit in 1942 ondergedoken in Het Achterhuis aan de Prinsengracht. Anne is op zoek naar de waarheid in het leven, terwijl Goebbels een gemanipuleerde werkelijkheid creëert. Aan de hand van de inhoud van beide dagboeken wordt een theatraal beeld geschetst van angst, hoop en verlangen tegenover de drijfveren om een verwerpelijk ideaal te bereiken. In de voorstelling, naar een scenario van regisseur Eddy Habbema, worden historische geluids- en filmfragmenten getoond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten