zondag 8 april 2012

Ezechiël in de Veertigdagentijd 2012: week 7



[tune Raveleijn klinkt terwijl Ezechiël door het doolhof doolt 1’00]
[van inzoomen naar uitzoomen op hele doolhof, en later weer helft inzoomen]

[voiceover:] Ezechiël, Ezechiël; wat dool je rond?

O, dag allemaal.
Fijn dat jullie nog één keer komen kijken naar wat ik te vertellen heb.
We hebben de laatste tijd erg veel meegemaakt.
We zijn als volk naar een ander land verdreven, waar we in ballingschap moesten leven.
En daar zijn we de weg een beetje kwijtgeraakt.
En ons eigen land is een puinhoop geworden.
En dus hadden we geen hoop meer dat we ooit de weg naar huis terug zouden kunnen vinden.
Het leek wel alsof we allemaal ten dode waren opgeschreven. Zo erg was het.

Maar God zei: als je geen hoop meer hebt, dan zal ik jullie nieuwe hoop geven.
Het is geen leven hier; maar ik zal jullie een nieuw leven geven!
En als jullie de weg kwijt zijn en denken dat je nooit meer thuis zult komen;
dan zal ik jullie de weg wijzen en naar huis brengen.

Goed, dat is mooi gezegd, maar eerst hier maar eens uitkomen…

[nieuw shot aan uitgang] Kijk eens; in één keer!

Jullie horen vandaag een verhaal over Jezus.
Met hem is ook veel gebeurd, weten jullie nog?
Maar uiteindelijk is het in Jeruzalem misgegaan.
Hij is veroordeeld en gestorven, omdat de mensen niet wilden horen dat ze moesten veranderen.
En zijn leerlingen gingen naar het graf toe om te treuren.
Ze dachten dat het helemaal voorbij was met Jezus.
Maar dat was niet zo.
Toen Maria aan het huilen was in de tuin kwam Jezus naar haar toe.
Hij leefde!
En Jezus zei tegen Maria: je moet hier niet in deze tuin rond blijven dolen, Maria. Ga naar huis, dan kom ik naar je toe, en naar iedereen die over mij vertelt.
Het verhaal over Jezus is niet voorbij; het gaat verder en door en door en door, zo lang als wij het allemaal blijven vertellen.

Maar mijn verhaal zit er wel op, jongens en meisjes.
We gaan naar huis! Zwaaien jullie me uit?

[treinstation Raveleijn]
Zo, hier zijn we dan op het station. Op weg naar huis.
Stap maar in.
Tot ziens allemaal!
[voiceover:] Eh, Ezechiël… Moet jij hier niet zitten? Jij moet toch naar huis, terug naar Jeruzalem?
O ja, natuurlijk, dom.
[wisselen]
Tot ziens allemaal!
Fijne Pasen!
[rijdt al dan niet weg; toeter locomotief]
[einde carnaval festival muziek]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten