zondag 26 februari 2012

Ezechiël in de Veertigdagentijd 2012: week 1



Ezechiël 3: 4-15

Dag allemaal!

Ik ben Ezechiël.
Mijn naam betekent: God maakt sterk!
Ik heb eigenlijk nooit geweten waarom ik die naam van mijn vader en moeder kreeg.
Tot ik een keer door God werd geroepen.
God zei: ‘Wil jij namens mij iets zeggen tegen de Israëlieten?’
‘Wat dan?’zei ik.
God zei: ‘Ik wil dat je ze gaat vertellen dat ze moeten veranderen.
Zoals ze nu leven is het niet goed.
Ik wil dat ze beter gaan leven.’

Nou, mooi is dat!
Hoe moet ik dat doen?
De Israëlieten zeggen dat ze moeten veranderen…
Zie je het voor je?
Ik, Ezechiël, ga naar de Israëlieten toe en zeg dan: ‘Hé, jullie moeten veranderen,
want jullie doen het niet goed nu!’
Ze zien me aankomen!
Ze zullen me vast uitlachen.
‘Wie denk je wel dat je bent om ons te zeggen dat we moeten veranderen?!’
En misschien wordt het nog wel erger, en gaan ze me pesten en uitschelden.
Ze zijn zo hard, en zo eigenwijs!
Ze zullen helemaal niet luisteren naar wat ik zeg!
Hoe moet ik dit nu doen?

Ik heb dat ook tegen God gezegd,
dat ik helemaal niet zo goed weet hoe ik het moet doen,
en dat ik er heel onzeker van wordt en niet weet of ik wel sterk genoeg ben…
En God zei: ‘Maar weet je nog hoe je heet?
God maakt sterk, heet jij!
En ik maak jou sterk.
Ik maak jou harder dan steen,
en ik maak jou harder dan staal.
Ik maak je net zo koppig en eigenwijs als zij.’

Nou mooi is dat.
Harder dan steen en zo hard als staal.
Wat heb ik daar aan?
Wat denk jij?
Als ik net zo hard ben als deze stalen paal.
Dan kan niemand mij opzij duwen.
Dan sta ik mensen in de weg en moeten ze wel naar me luisteren.

En zo hard als steen; net als deze steen.
Als mensen tegen me aantrappen… [trapt tegen steen]
Oeioeioeioeioei…..
Dan doen ze zichzelf ook zeer!

Dus God maakt mij zo net zo hard en koppig en eigenwijs als de Israëlieten.
‘God maakt sterk’ is mijn naam, Ezechiël.
Mooi is dat.

Weet je, ik zie er wel erg tegenop hoor.
Ik vertel niet graag mensen iets dat ze niet willen horen
Daar moet je toch wel heel sterk voor zijn.

Jullie horen straks een verhaal over Jezus.
Hij gaat ook vertellen dat mensen moeten veranderen.
En dat zal niet iedereen even leuk vinden.
Daarom gaat hij eerst naar de woestijn om goed na te denken
en om sterk te worden.
Hij zit 40 dagen in de woestijn na te denken.
En ik kan al 7 dagen niets meer zeggen tegen de mensen om me heen.
Maar dat zal wel veranderen.

Eerst deze steen maar eens opruimen…
Gelukkig maakt God me niet zo zwaar als steen!
Maar daar heb ik een mooi karretje voor!

Tot volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten